Vilka är de vanligaste misstagen när man köper konferensmöbler

Det är roligt att köpa konferensmöbler som gör det möjligt att jobba med möten och event på ett effektivt sätt. Att få till ett snyggt konferensrum är viktigt. Inredningen kommer ju att påverka hur ni upplever arbetet i rummet och den kan verka positivt på gäster och potentiella kunder.

Men riktigt bra konferensmöbler handlar om mer än snygg design. Det behöver komfort, säkerhet och funktionalitet. Detta oavsett om du ser på konferensstolar, konferensbord eller sidomöbler.

Vi har samlat ihop 6 vanliga misstag som många gör då de ska köpa inredning till konferensrummet. Det här är tabbar som du kan undvika genom att lägga dem på minnet inför din beställning av stolar och bord!

MISSTAG NUMMER 1 – KÖPA STOLAR OCH ANNAN INREDNING UTAN EN PLAN

Det är faktiskt ganska vanligt att köpa konferensruminredning på ett spontant sätt. Inget ont om att se perfekta möbler och köpa. Detta särskilt om du hittar stolar billigt och ser att de kommer att passa perfekt med de möbler som redan finns på plats i rummet.

Men det är inte sällan så att beslut som fattas för snabbt sedan ångras. Innan du lägger in en beställning av konferensstolar, kontors bord eller ståbord hos oss så ger vi dig råden att:

  • Se över de behov som faktiskt finns. Tänk alltid igenom hur en möbel för mötesrummet kommer att användas. Ett exempel på detta är en mötesstol. Ställ dig frågan hur ofta den ska användas och av vem för att hitta rätt.
  • Se över det som finns på plats just nu. Om ni redan har konferensmöbler så finns det så mycket att lära av detta. Lista vad som inte är bra med det ni redan har. Det är information som kan göra det så mycket enklare att hitta bättre konferensmöbler som ni kommer att trivas med.
  • Köp klassisk design. Det finns saker som är trendiga, det vet vi alltför väl. Även hos oss finner du design som kanske inte kommer att vara lika aktuell om tio år. Om du vill ha mötesbord och stolar med design som håller länge ska du välja de klassiska stilarna. Då behöver ni inte byta ut inredning för att den känns hopplöst omodern.

MISSTAG 2 – KONFERENSSTOLAR SOM EGENTLIGEN ÄR KONTORSSTOLAR

Visst kan det fungera fint med en ergonomisk kontorsstol som mötesstol. Men det finns ett problem med stolar som har för många funktioner. De kan bli till irritationsmoment under ett möte.

Om det känns viktigt att kunna röra sig mer i en stol under mötet så kanske det kan fungera med en konferensstol med gung-funktion. Om den bara har en eller två funktioner så minskar risken för att mötesdeltagare helt tappar fokus då de är upptagna med att testa olika lägen på stolen.

Många gånger är helt vanliga stapelbara stolar eller fällbara stolar perfekta. I varje fall då man ska erbjuda många att sitta i ett rum. Om det inte är tal om många och långa timmar så kan den här typen av stolar vara väldigt bra då de är smidiga att använda och deltagare därmed håller fokus på det som sägs under en föreläsning.

Viktigt att välja rätt komfort för konferensstolen

MISSTAG 3 – ATT GLÖMMA BORT KOMFORTEN FÖR DELTAGARE

Det är också vanligt att man glömmer bort det där med komfort. Det är klart att ni vill ha smarta stolar som är enkla att hantera. Men inte på bekostnad av komfort. Idag vet vi att bekväma kontorsmöbler är synonymt med produktivitet.

Att sitta på ett mjukt säte och få stöd för rygg och armar kan vara mycket viktigt. Det är saker som kan minska på risken för skador på jobbet. Dessutom kan vi känna oss mer alerta då vi upplever att det är bekvämt att jobba vid ett bord.

På grund av detta kan det vara klokt att beakta möjligheter som höj- och sänkbara konferensbord. Tänk också på saker som vilket tyg som finns på stolar. Om det är trevligt att ta i det så är det också skönt att sitta på det.

Det kanske blir bättre med stolsöverdrag som är lätta att hålla rena. Dessa kan användas på enklare konferensstolar såväl som på lite finare varianter. Det viktiga är att det känns fräscht och behagligt att sitta på stolarna som erbjuds i mötesrummet.

Tänk på att valet av tyger också får betydelse för hur lätt det är att hålla rent i konferensrummet. Det gäller även inredning som gardiner och draperier som också måste förbli fräscha för att det ska vara behagligt att vistas i lokalen för möten och event.

MISSTAG 4 – FOKUSERA MER PÅ PRIS ÄN ANVÄNDARVÄNLIGHET

Ibland är det imponerande hur billigt det kan vara med bra konferensrumsmöbler. En billig stol som är lättskött och gjord av aluminium kommer ju att hålla hur länge som helst. Men det är ett misstag att fokusera på pris i första hand.

Även om det faktiskt rör sig om en mycket bra mötesstol så kan det finnas detaljer som ni har stort behov av. Om det till exempel är så att ni kommer att behöva stolar med armstöd så är det ju bättre att betala lite mer för rätt modell.

Dessutom är det viktigt att förstå att en konferensstol som är gjord för att användas då och då kan vara billigare än den som är gjord för att användas dagligen år ut och år in. Det kan kännas lockande med en billig stol men det kan till slut leda till en högre kostnad då ni måste byta ut den för att den slits på nolltid i ert aktiva konferensrum.

Det finns tillfällen då det kan vara motiverat att köpa billiga konferensmöbler och det är när ni måste skaffa något fort. Om ni inser några dagar innan konferensen att det inte finns tillräckligt med stolar kan det vara läge att satsa på billiga stolar.

Då är det inte dumt att köpa fällbara stolar som ni sedan lägger undan för andra tillfällen då fler plötsligt är i behov av sittplats.

MISSTAG 5 – ATT INTE TÄNKA PÅ FRAMTIDENS BEHOV

Här på AZ Design finner du modern inredning för konferensrum. Vi har smarta tillbehör som gör det möjligt att få ström direkt vid konferensbordet såväl som vagnar för konferensmöbler som behöver flyttas på.

Ett vanligt misstag är att inte tänka framåt. Det kanske är så att ni är en relativt nystartad firma. Men även om ni just nu inte kan köpa dyrare möbler för mötesrummet så är det inte så dumt att tänka framåt.

Fundera lite på hur de möbler ni investerar i nu kan komma att passa in i ert konferensrum då ni växer. Just nu kanske ni bara är tre personer men snart är ni ett helt team som måste kunna mötas virtuellt i konferensrummet.

Betänk hur möblerna för konferensrummet kommer att gå att anpassa till framtidens teknologiska möjligheter. Det är inte alls ovanligt med kontorsskrivbord med uttag för datorer, skrivare, mobilladdare och mer. Ska det gå att hålla videokonferens i ert mötesrum om några månader?

Utöver detta kan det vara klokt att beakta hur saker och ting ska förvaras. När ni växer och börjar ha större möten är det inte så dumt med en klädvagn som kan användas fritt på arbetsplatsen. Om mötesrummet är stort är det inte så dumt med någon form av skåp för förvaring av kopplingsbeslag och annat som ni behöver använda nu och framöver.

MISSTAG 6 – ATT INTE VÄLJA ETT MÖBELFÖRETAG MED GOD SUPPORT

Ibland händer det att folk tar kontakt med oss för att de vill veta hur de kan få ordning på en möbel som används på möten och för event. Det visar sig ofta att de länge har använt ett bord, stol eller annan inredning på fel sätt.

Redan från start uppstod det frågor men då möblerna köptes in från ett företag med bristande support så åtgärdades detta aldrig. På AZ Design lägger vi stor vikt vid information och kontakt. Vi vet hur viktigt det är att ni förstår hur olika typer av inredning för konferensrummet ska användas.

Dessutom finns vi här då det uppstår frågor. På så vis kan ni snabbt förstå vad som brister och hur ni ska jobba med er konferensrumsinredning på bästa möjliga sätt. Vi rekommenderar till och med att ni tar kontakt med oss innan ni beställer för tips och råd om bästa möjliga val.

Med en god grund att stå på går det att få till ett konferensrum som är lika smidigt och användbart idag som det kommer att vara imorgon!