Stäng

För privatpersoner erbjuds endast kontorsmöbler - Just nu finns alla höj/sänkbara skrivbord i lager!

Startsida / Inspiration och köpråd / Vilket budskap utstrålar er receptionsdisk?

Vilket budskap utstrålar er receptionsdisk?


På många kontor är det första som möter besökaren en receptionsdisk. Det här är platsen där det första intrycket av ert företag fås. Men vad säger egentligen er receptionsdisk om er som företag? Utstrålar ni rätt budskap med den eller kan det vara så att de som kommer på besök får helt fel signaler?

Receptionsdiskar är mycket viktiga

Du kanske tänker att det viktigaste för ett gott intryck på besökare som kommer till ert företag är det fina konferensbordet och de sköna konferensstolarna eller kanske utomhusplatsen på taket där ni håller sporadiska möten varma dagar. Men icke sa Nicke, det är er receptionsdisk som avgör var folk tänker om er då de kommer på besök!

Det är det första intrycket som räknas. Det är ju ingen hemlighet. Rummet man kliver in i och kanske får vänta i innan det blir möte påverkar mycket mer än du tror. Det finns forskning som visar att vi gör oss en uppfattning av andra människor inom 7 sekunder efter att vi först träffar dem.

Det är precis likadant med arbetsplatser. När era gäster kommer in genom dörren så är det receptionen de ser först. Då vill du att den sänder rätt budskap!

Välkomna in i tryggheten

Om det är viktigt att utstråla förtroende och säkerhet så bör detta vara med i tankarna då ni väljer möbler och inredning till receptionen. Om det är så att kunder litar på er med information som rör IT och annat som är känsligt så bör receptionsdisken utstråla den tryggheten som ni vill förmedla som företag.

En receptionsdisk kan ibland upplevas lite som en barriär. Särskilt om det är så att man ska få okej från receptionisten innan man går vidare in på företaget eller till doktorns mottagning. Barriärer ger inte alltid en så fin känsla.

Om receptionsdisken är för hög kan det leda till en alltför stor känsla av separation. Lite som att ni är oåtkomliga eller kanske att ni döljer något. En bra lösning kan vara en lägre höjd på disken samtidigt som den har en väl tilltagen storlek.

En större möbel känns stabil och är samtidigt trygg då man kan se över den. Om man kan se receptionisten tydligt så är det också något som inger förtroende. Det är ett budskap om öppenhet. Ni är tillgängliga!

Professionellt men inte för tajt

Det är givetvis viktigt att intrycket i receptionen är professionellt. Det innebär att ni bör betänka allt från färger till ljudabsorbenter. Fundera lite på hur inredningen avslöjar er fokus. Är ni ett modernt företag som tar fram nya lösningar? Då bör möblerna i receptionen också ha denna ton.

Det kan vara så enkelt att en receptionsdisk har en rundad form. Det går också att jobba med belysning för att få effekt. Med ljus, färg och form kan ni skapa en känsla av originalitet och kreativitet. Budskapet är att ni är innovativa och det påverkar hur folk upplever er verksamhet då de befinner sig i receptionen.

Beakta att det går att välja receptionsdisk med detaljer som ytor som har inslag av mönster eller lampor som lyser från insidan. Receptionsdisken kan vara en form av konst vid sidan om vackra inslag av plantor och annat som skapar en mysig och välkomnande miljö.

Men överdriv inte. Det får inte bli så tajt mellan saker att man inte ens ser budskapet som ni försöker utstråla. Om det blir för svårt att röra sig fritt i receptionen så finns ju risken för att den som kommer på besök känner att det vore skönt att gå igen så snart som möjligt.

Glöm inte bort de som jobbar i receptionen!

Det här är något man lätt glömmer bort då en vacker och inbjudande reception ska inredas och det är ett misstag. Om det inte är bekvämt att jobba vid och omkring en receptionsdisk så leder det till missnöje hos personalen.

Detta missnöje kommer att märkas av besökare som dålig energi. Det är knappast ett budskap ni vill sända till de som kommer för att mötas, diskutera samarbeten eller köpa av er. Satsa därför på en receptionsdisk som är bekväm att använda och som ha plats för all teknik och mer som kommer att behövas för jobbet i receptionen.

Daniel Alfredsson

VAD TYCKER VÅRA KUNDER?