Köpvillkor
1. BESTÄLLNINGS- OCH PRISVILLKOR
Alla beställningar som görs på azdesign.se är bindande. Avtalet är mellan köparen och AZ Design AB. Reglerna i konsumentköplagen och distansavtalslagen blir gällande på köp gjorda i nätbutiken, då köparen är konsument. Avtalet om beställning ingås då azdesign.se skickat en bekräftelse på att beställningen accepterats via e-post efter det att du lagt ordern och slutfört kortbetalning alt. genomgått godkänd kreditprövning om du betalar mot faktura.
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att AZ Design lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäles. IP-numret från den dator där beställningen görs, loggas och lämnas till polisen i samband med en polisanmälan. Personer under 18 år är inte berättigade att beställa produkter från AZ Design, utan målsmans medgivande.
Prisvillkor
Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, fn. 25%. Beroende på vad du väljer högst upp i vänstra hörnet på hemsidan: inkl. moms eller exkl. moms så visas alla priser på hemsidan inklusive eller exklusive moms. När man kommer till kassan står det även där tydligt vad produkten kostar med eller utan moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för eventuella felaktiga priser pga. t.ex. tryckfel.
Offert / Ritning
Om ingen giltighetstid utsatts gäller offerten 30 dagar från offertens datum.
Offert inklusive bilder, ritningar, kalkyler och andra handlingar med tillhörande rättigheter är säljarens egendom. Köparen har inte rätt att nyttja uppgifterna till skada för säljaren, lämna ut uppgifter till tredje man eller dra nytta av de skräddarsydda lösningar som ingår i offerten.
Orderbekräftelse
När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om du undrar över något.
Om du önskar ändra en beställning i efterhand är det viktigt att det gör snarast möjligt till Kundservice, eftersom speciellt lagervaror packas och levereras så snart betalning mottagits.
2. FRAKT och LEVERANS
AZ Design erbjuder frakt inom Sverige för företag, kostnad för detta framgår tydligt i kassan. Fraktkostnaderna avser leveranser inom fastlandet. Vid övriga leveransorter/platser kan det tillkomma fraktkostnader.
Leveranstid
Leverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 17:00 till närmaste port, grind eller kajplats. Tiden tilldelas beroende på var i landet du bor. Tänk på att leveranstiden angiven i webbutiken är preliminär.
Leveranssätt
AZ Design fraktar huvudsakligen med DHL, Schenker och Postnord. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud / postombud. Er beställning kan komma att delas upp på mer än en leverans eftersom produkterna kan levereras från olika lager.
Mottagandet av din leverans
- Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern
- Räkna antalet kolli och notera eventuell avvikelse på fraktsedeln/handskannern
- Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande.
Transportansvar
AZ Design ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.
3. BETALNINGSVILLKOR
Kortbetalning – Smidigt och säkert
Du kan alltid betala med VISA eller Mastercard . Dina pengar dras direkt från ditt konto. AZ Design förbehåller sig rätten att kontrollera kortets giltighet och att köpesumman finns tillgänglig för debitering. AZ Design förbehåller sig också rätten att neka köp.
Man kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA eller Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift.
Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera snabb och säker betalning. Så här går det till:
- Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till DIBSs säkra betalningsserver.
- Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
- En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
- Köpsumman reserveras först på ditt konto.
- När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via DIBS till AZ Design.
DIBS som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS.
Läs mer om DIBS här.
Faktura och avbetalning
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av AZ Design AB överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar till privatpersoner och 30 dagar för företagskunder. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Förskottsbetalning
I vissa fall kan ni behöva betala i förskott. Exempelvis om ert bolag är nystartat, enskild firma eller inte anses vara kreditvärdiga samt om ni vill köpa vissa beställningsprodukter och specialtillverkade produkter. Vi använder oss av både Creditsafe och UC vid kreditprövning och gör en intern bedömning utifrån deras uppgifter.
Företagsleasing
AZ Design samarbetar med Wasa Kredit. Läs mer om deras leasingvillkor eller kontakta vår Kundservice för mer information.
4. ÅNGERRÄTT
ÅNGERRÄTTEN GÄLLER EJ FÖRETAGSKUNDER.
Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från att du som kund har mottagit varan enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i säljbart skick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Kunden står för fraktkostnaden vid retur. Vill kunden utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta AZ Design via Kundservice genom mail eller telefon för att få en adress att skicka varan till. Returfrakt från kund samt ursprungsfrakten bekostas av konsumenten.
Vid giltig reklamation eller ångerärende utbetalas den totala återbetalningssumman till kunden inom 30 dagar.
BEGRÄNSNING AV ÅNGERERRÄTTEN FÖR PRIVATPERSONER
Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal." Detta gäller exempelvis sådana varor som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Det kan exempelvis vara icke lagerförda soffor, stolar som produceras efter kundens önskemål gällande tyg samt träfärg, eller andra anpassningar på dessa produkter som gör att varan svårligen kan säljas vidare till någon annan konsument. Produkter med leveranstid mer än 2 veckor räknas som beställningsvaror (tillverkningsvaror, tillverkas efter beställning), dessa produkter anges i webbutiken med följande text: "Leveranstid: Normalt 3-6 veckor" alternativt ännu längre leveranstid. Om du är osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst. När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att AZ Design påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.
5. GARANTI
Vi säljer alla produkter för privatpersoner med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, läs mer på Konsumentverkets hemsida. Till företagskunder har de flesta produkter ett (1) års fabriksgaranti om inte annat anges inne på produktsidan. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på produkten, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis.
6. REKLAMATION
Gå till vår Kundservice och skriv reklamation som ämne. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Utbetalning sker inom 30 dagar från att ärendet blivit löst.
7. TRANSPORTSKADA
Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till vår kundservice. Gå till vår Kundservice och skriv transportskada som ämne. Detta ska göras inom 4 dagar för att AZ Design ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Det är viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Om det är en synlig transportskada anmäls detta direkt till chauffören vid mottagandet. Viktigt att ni som kund tittar på hela paketet vid mottagandet och ser över att det inte finns några synliga transportskador innan ni skriver på chaufförens fraktsedel. När man signerat fraktsedeln vid mottagandet har man godkänt att paketet inte har några synliga transportskador. Viktigt att alltid spara hela originalemballaget vid transportskador samt vid eventuell retur.
8. lagar och tvister
AZ Design lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen samt Köplagen beroende på om du som köpare är konsument eller juridisk person. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig AZ Design att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.
9. REA / ERBJUDANDEN
REA / Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. AZ Design reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan då ej finns i lager eller att leveransen är försenad.
10. Personuppgifter & Sekretesspolicy
När du använder siten och våra tjänster kommer vi behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy (GDPR).
11. produktinformation
Fakta- och prisuppgifter som förekommer i AZ Designs kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning. Fotografier som publiceras av AZ Design har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss. Tänk på att bilder inte alltid återger exakt produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och trycktekniska variationer påverkar detta.
12. Force Majeure
AZ Design skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Vid frågor är du alltid välkommen att kontakta vår Kundservice.