• Stort utbud
  • Snabba leveranser
  • Showroom - Besök oss idag!
Måndag - Fredag 9 - 18 08 - 660 20 30




Köpvillkor

1. BESTÄLLNINGS- OCH PRISVILLKOR


Alla beställningar som görs på azdesign.se är bindande. Avtalet är mellan köparen och AZ Design AB. Reglerna i konsumentköplagen och distansavtalslagen blir gällande på köp gjorda i nätbutiken, då köparen är konsument. Avtalet om beställning ingås då azdesign.se skickat en bekräftelse på att beställningen accepterats via e-post efter det att du lagt ordern och slutfört kortbetalning alt. genomgått godkänd kreditprövning om du betalar mot faktura.

Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att AZ Design lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäles. IP-numret från den dator där beställningen görs, loggas och lämnas till polisen i samband med en polisanmälan. Personer under 18 år är inte berättigade att beställa produkter från AZ Design, utan målsmans medgivande.


Prisvillkor
 

Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, fn. 25%. Beroende på vad du väljer högst upp i vänstra hörnet på hemsidan: Privatkund (inkl. moms) eller Företag (exkl. moms) så visas alla priser på hemsidan inklusive eller exklusive moms. När man kommer till kassan står det även där tydligt vad produkten kostar med eller utan moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för eventuella felaktiga priser pga. t.ex. tryckfel.


Offert / Ritning


Om ingen giltighetstid utsatts gäller offerten 30 dagar från offertens datum.

Offert inklusive bilder, ritningar, kalkyler och andra handlingar med tillhörande rättigheter är säljarens egendom. Köparen har inte rätt att nyttja uppgifterna till skada för säljaren, lämna ut uppgifter till tredje man eller dra nytta av de skräddarsydda lösningar som ingår i offerten.

 

Orderbekräftelse

När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om du undrar över något.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand är det viktigt att det gör snarast möjligt till Kundservice, eftersom speciellt lagervaror packas och levereras så snart betalning mottagits.

 

2. FRAKT och LEVERANS


AZ Design erbjuder frakt inom Sverige för privatpersoner och företag, kostnad för detta framgår tydligt i kassan.


Leveranstid

Hemleverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 17:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tiden tilldelas beroende på var i landet du bor. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget. 

Leveranssätt

AZ Design fraktar huvudsakligen med DHL och Posten. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud / postombud. Inom fri frakt ingår inte uppbärning, utan er vara levereras på dagtid enligt överenskommelse med fraktbolaget. Er beställning kan komma att delas upp på mer än en leverans eftersom produkterna kan levereras från olika lager.

Leveransadress

Vi levererar normalt till folkbokförd adress, önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår kundtjänst via e-post eller telefon. 

Mottagandet av din leverans

  • Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern
  • Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern
  • Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande

Avhämtning

Vi erbjuder ej avhämtning utan levererar endast ut till kund.

Transportansvar

AZ Design ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.

3. BETALNINGSVILLKOR

 

Kortbetalning – Smidigt och säkert

Du kan alltid betala med VISA eller Mastercard . Dina pengar dras direkt från ditt konto. AZ Design förbehåller sig rätten att kontrollera kortets giltighet och att köpesumman finns tillgänglig för debitering. AZ Design förbehåller sig också rätten att neka köp.

Man kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA eller Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift.

Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera snabb och säker betalning. Så här går det till:

  1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till DIBSs säkra betalningsserver.
  2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
  3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  5. När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via DIBS till AZ Design.

DIBS som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS.

Läs mer om DIBS här.


Faktura och avbetalning

AZ Design samarbetar med Svea Ekonomi. Det gör att du kan betala med faktura 30 dagar upp till 50 000 kr exkl. moms, eller dela upp din betalning. Svea Ekonomi arbetar säkert med e-handel via faktura och kredit med många större företag i Sverige.

Fakturan kommer separat i samband med leveransen. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. Ingen aviavgift tillkommer. Har du några frågor eller funderingar gällande avbetalning kan du alltid kontakta oss så hjälper vi er. 

Fakturaköp på över 50 000 kr exkl. moms görs en kreditprövning. Vi använder oss av både Creditsafe och UC vid kreditprövning och gör en intern bedömning utifrån deras uppgifter. Om ni inte anses vara kreditvärdiga finns det andra betalningsalternativ, exempelvis förskottsbetalning eller bankkortsbetalning (VISA/Mastercard). 

Förskottsbetalning

I vissa fall kan ni behöva betala i förskott. Exempelvis om ert bolag är nystartat, enskild firma eller inte anses vara kreditvärdiga samt om ni vill köpa vissa beställningsprodukter och specialtillverkade produkter. Vi använder oss av både Creditsafe och UC vid kreditprövning och gör en intern bedömning utifrån deras uppgifter. 

Företagsleasing

AZ Design samarbetar med Wasa Kredit. Läs mer om deras leasingvillkor eller kontakta vår Kundservice för mer information.

 

4. ÅNGERRÄTT

Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från att du som kund har mottagit varan enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i säljbart skick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Kunden står för fraktkostnaden vid retur. Vill kunden utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta AZ Design via Kundservice genom mail eller telefon för att få en adress att skicka varan till. Returfrakten bekostas av konsumenten.


Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal." Detta gäller exempelvis sådana varor som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Det kan exempelvis vara icke lagerförda soffor och stolar som produceras efter kundens önskemål gällande tygfärg, eller andra anpassningar på dessa produkter som gör att varan svårligen kan säljas vidare till någon annan konsument. Produkter med leveranstid mer än 2 veckor räknas som beställningsvaror (tillverkas efter beställning), dessa produkter anges i webbutiken med följande text: "Leveranstid: Normalt 3-6 veckor". Om du är osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst. När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att AZ Design påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.

Vid giltig reklamation eller ångerärende utbetalas den totala återbetalningssumman till kunden inom 30 dagar.

ÅNGERRÄTTEN GÄLLER EJ FÖRETAGSKUNDER.


5. GARANTI

Vi säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, läs mer på Konsumentverkets hemsidaGarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på produkten, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis.

 

6. REKLAMATION

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation gör du det enklast via vår hemsida. Gå till vår Kundservice och skriv reklamation som ämne. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Utbetalning sker inom 30 dagar från att ärendet blivit löst.

 

7. TRANSPORTSKADA

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till vår kundservice. Gå till vår Kundservice och skriv transportskada som ämne. Detta ska göras inom 3 dagar för att AZ Design ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Det är viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Om det är en synlig transportskada anmäls detta direkt till chauffören vid mottagandet. Viktigt att ni som kund tittar på hela paketet vid mottagandet och ser över att det inte finns några synliga transportskador innan ni skriver på chaufförens fraktsedel. När man signerat fraktsedeln vid mottagandet har man godkänt att paketet inte har några synliga transportskador. Viktigt att alltid spara hela originalemballaget vid transportskador samt vid eventuell retur.

 

8. lagar och tvister


AZ Design lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen samt Köplagen beroende på om du som köpare är konsument eller juridisk person. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig AZ Design att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

 


9. REA / ERBJUDANDEN

REA / Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. AZ Design reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan då ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta vår Kundservice om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.

 

10. Personuppgifter & Sekretesspolicy

När du använder siten och våra tjänster kommer vi behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy (GDPR).

 

11. produktinformation

Fakta- och prisuppgifter som förekommer i AZ Designs kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning. Fotografier som publiceras av AZ Design har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss. Tänk på att bilder inte alltid återger exakt produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och trycktekniska variationer påverkar detta. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Norge och Danmark.

12. Force Majeure

AZ Design skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


Vid frågor är du alltid välkommen att kontakta vår Kundservice.

Stäng